gravatar

Sejenis manusia...


         Assalamualaikum w.b.t. firstly, what I’m going to point out in this entry just a few sikap yang saya nampak perlu sedikit refreshment.. dan mungkin entri ini akan menyentuh keperibadian la sikit..sory for those yang terasa dekat batang hidung sendiri..ini mungkin entri serius sikit..kalau ada salah dan silap..sila tegur ya..dan mungkin ini sekadar pendapat dari saya..

          Tanggungjawab menasihati tu memang memerlukan dasar-dasar fakta yang betul..dan juga perlu diingatkan..tugas menyampaikan itu bukan terletak dibahu para imam ataupun ustaz..dan ingat jugak..kalau terdapat salah silap kalau seseorang itu dalam nak menyampaikan..tegur dengan sopan..Islam itu sendiri mengajar kita untuk tegur dengan berhemah..bukan dengan memaki hamun..atau menjatuh-jatuhkan.
..Islam ajar untuk bawa berbincang..bukan dengan sikap mahu menang dan betul senantiasa.
           So..sebagai orang yang kena nasihat itu perlulah menerimanya dengan terbuka..berbincang..bukan menunjukkan EGO..kadang-kadang tak semua idea yang ingin dibawa kita boleh diterima pakai orang lain..so BERHEMAH lah dalam menegur..bukan dengan tunjuk depan orang lain budaya “ saya hebat” dan sebagainya..kalau diri sendiri pernah buat silap..tolong buang jauh-jauh “ saya hebat” itu..dan ingat..orang lain ada lebih baik dari kita..dan inagt..Nabi Adam sendiri pernah buat silap..apatah lagi kita hamba Allah yang tiada pangkat disisi Allah.
         Seterusnya, aku nak sentuh sedikit sensitivity sesetengah pihak yang sentiasa mahu kelihatan benar dikaca mata orang lain. Seperti yang aku sentuh tadi..kita ni tak ada apa-apa pun nilai disisi-Nya. yang membezakan amalan masing-masing..jadi tak perlulah nak menjatuhkan sesiapa..dan ingat especially yang berbangsa melayu dan Islam..jagalah dan tunjukkan manner yang baik..setinggi mana anda belajar, sejauh mana anda belajar..tetapi adab itu tiada..anda tidak akan dipandang..
         Tambahan lagi, kalau bukan kita yang berbangsa melayu ini yang menunjukkan adab-adab yang sudah memang sinonim dengan nenek moyang kita..siapa lagi?..dan bukan aku nak cakap semua kita tak ada manner..a few of us..biarlah kerja anda sebagai apa-apa sekali pun..doktor ke, jurutera ke, ahli politik ke..kalau tak ada manner..takkan ke mana..percayalah apa yang aku cakap ni..


P.S: Takkan melayu hilang didunia....tetapi...MELAYU MUDAH LUPA.

Apa korang rasa..cuba tinggal pendapat sikit..paling kurang dua tiga baris pun cukup..jangan tinggal nombor telefon pulak..karang pakwe-pakwe anonymous ambil mengorat gua tak taw.

P.S: Komen yang ada link/url, gua delete direct, sorry, gua tak mahu blog gua dilabel google, blog spam.











Create an Ad

Sponsored

Disclaimer

Any attempt to copy my blog/ post(s)/ idea(s)/ identity(ies) and you shall ask me first. If not, you gonna be a dead meat.
*Note:If you think YOU stalking me, then you're stupid.

copyright © DaLovaC Tales 2010.

Any exchange link. Please fill the form here or here.

Feel free to email me : (Nanti gua rajin gua buat email.)

Extravaganza

Share on Facebook

Features Notes

Wishlist

Can delivery a good story
Publish My Own Novel
Married
My Own homeyyy

Links

Links

My Dearest Friends

My Blogroll

Ads

My Ping in TotalPing.com
More ads