gravatar

Jom Buat Station Radio Online Anda Sendiri Secara Percuma [Tutorial]


           Tajuk nak gempak aje..hehe..aku rajin lak nak buat tutorial pasal mende ni..saje nak kongsi..mane tahu..ade yang nak cuba-cuba jinak dunia DJ-ing ni..haha..pada mulanya, aku just suka-suka ja nak try mende ni..after lama dah try..dah paham dengan step-step..so..a bit nak sampaikan ilmu ape yang aku ade untuk korang..sebab aku tahu..semua sure teringin nak ade station radio diorang sendiri..so..lepas korang baca sampai habis guide ni..insyAllah korang akan ade satu station untuk korang..hehe..simple je..jangan risau..dan free..
comey2

          Oleh sebab tutorial ni untuk membuat station radio korang..korang kene la ade bende-bendenye dahulu..klu tak..camne nak buat kan..so..aku akan terang la jugak cara-cara dan jugak requirement yang korang kene ade dan beberapa syarat yang lain..bukan senang ye nak buat...tapi aku simplekan step-step untuk korang buat rujukan..

          

         Pra-syarat dan komponen-komponen serta software-software yang perlu ada dalam komputer/laptop korang ialah:
  • Internet connection korang kene kuat [mostly upload kena tinggi tapi jgn risau transmittion leh control]
  • Rajin try and error.
  • Virtual DJ Pro[yang aku guna]/ any DJ tools yang ada broadcast setting [sila google for their manual]
  • Email [utk register]
  • Lagu-Lagu [klu tak camne nak buat radio..hehe]
  • Microphone [kalau nak bercakap la, tak nak pown tak ape..24jam lagu aje]
Kalau korang susah hati mane nak dapat Virtual DJ tuh..Klik Sini untuk download portable version siap diregister..aku tak sure klu Windows 7 ngn Vista nak guna portable leh ke tak..Link tu aku bagi universal link..download aje dari mane korang suka..dan extract and ready to use..tak perlu install ke daftar ke..dah download..korang leh explore sendiri penggunaannya..try la letak effect ke ape ke...kalau nak cari effect..google aje..aku tak sedia link untuk effect yang korang selalu dengan bunyi hon ke kambing ke yang macam kat Hot.fm dan any radio station lain..rajin la explore google bab-bab tu..

Kalau-kalau dah berpuas hati dan tahu cara nak guna setiap button dalam software tu..proceed next step..sifat ingin tahu penting eh...so tanak explain banyak pasal bende ni..ada persoalan..leave your comment below this post..

       Step-step to setup..
  1. Daftar disini.Isikan yang mana patut..ikut korang nak jujur ke tak..tak kisah..yang penting email..sebab korang kena approve guna email..
  2. Satu email akan dihantar..just klik link dari email akan direct masuk ke akaun anda..atau boleh Login disini lepas approve email.
  3. Dahtu..akan naik menu seperti dibawah..klik dekat Radio Installation . korang scroll kat bawah..ada ruang untuk korang isi..macam dalam gambar berikut
Menu Friendly. Leh cuba mane-mane

Disini aku nak terang apa function-function yang korang isi..Broadcaster password ialah untuk password setting station korang..so mean..kalau nak tengok ip listener ke..nak ban ip ke..password ini diperlukan..
Admin Password pulak diperlukan bila korang nak broadcast ke station..so..kalau tak ade admin password..korang tak boleh nak broadcast..radio url lak korang leh taruk je ape yang korang suka..nanti nak dengar..just g kat url tu..

4. Klik dekat Install..then automatic dah siap station korang..dia akan automatic sent email kat korang yang korang dah berjaya..so..tak perlu kisah pasal email..
5. Dia akan bagitahu korang untuk pilih server..then..pilih je memane yang ade..the best..UK la..as dia cakap camtu....
Klik utk tumbesaran
6. Dah select server korang nak..then..click dekat..radio details..untuk maklumat yang perlu korang guna dalam Virtual DJ nanti..
Klik utk tumbesaran
7.Scroll kebawah..korang akan nampak info-info yang macam dalam gambar kat atas ni..dan sila take not ape yang aku cakap..copy no ip tuh dan jugak port ke dalam notepad..dan pastikan radio status menunjukkan ON..Off..korang just click dekat menu tepi radio details tu..ada turn on/off...tak paham, tngok step 8...yang aku tanda dengar sini tu..itu URL radio korang..kasi la kat kawan-kawan kalau diorang nak dengar..

8. Kalau nanti korang masuk..tetiba tunjuk radio status OFF..just click tepi radio detail tuh..pastu scroll bawah..tekan Turn On..refer gambar bawah..
9.Then...kan tadi korang ade isi admin password..so..dia akan remind balik admin password tu kat atas tu..broadcaster password je korang kene ingat..admin password ni pown akan digunakan dalam Virtual Dj tuh nanti..no 1. dalam gambar bawah ni..itu username untuk diletak dalam software broadcast..Virtual DJ hanya perlukan no 2 sahaja..no 2 ialah admin password yang korang letak awal-awal tadi..

Klik untuk besarkan..Ini info station..

10. Siap untuk server station..sekarang..tinggal lagi..dari mana korang nak broadcast..so..dalam tutorial ni..aku just nak tunjuk guna Virtual DJ..Open Virtual DJ tuh..dan akan keluar interface macam kat bawah ni..klik dekat aku bulatkan...ikut step by step..
Klik untuk full view.

11. Pastu akan keluar menu macam dalam gambar dibawah...seperti yang aku cakap awal2 tadi..segala info yang aku mention suruh copy tu..korang isi dalam ruang disediakan...refer petunjuk yang aku bagi..
Klik utk besarkan..part penting dalam broadcast.

        Petunjuk:
  1.  Klik sini kalau korang tak nak guna microphone....
  2. Klik sini kalau korang nak broadcast sambil bercakap dengan microphone...
  3. Pilih salah satu format yang akan anda broadcast..tak kisah mana pun..ambil mp3 sebaiknya..
  4. Pilih Bitrate transmission..kalau boleh..lagi kecil..lagi ok..kalau pendengar guna internet yang lembab..sebaiknya..guna bitrate yang rendah..kalau tidak..tersangkut-sangkut bila orang mendengar guna internet yang slow...
  5. Pilih Broadcast to a radio server..server yang kita setup tadi..
  6. Dekat ruang Server tu..isikan dengan IP yang diberi di step 7..pastu kat ruang Port, isikan dengan nombor port yang diberikan di Step 7 jugak...
  7. Name tuh..korang boleh letak ape pun tak ape..Name ni akan appear dekat player orang yang mendengar nanti...
  8. Password ni..korang masukkan Admin Password yang aku cakap dalam step 9..
  9. Genre lak..korang leh letak ape-ape pun tak ape..tak kisah..same jugak..genre ni akan appear dekat player orang yang mendengar nanti...
  10. Klik OK..and..you DONE!! Station radio online korang dah siap..cuma tinggal untuk test je lagi..
 
11. Nak test station radio korang..koran play lagu kat Virtual DJ tuh..drag aje lagu ke atas arahan yang ditulis dalam Virtual DJ tu..Drag a song on this deck to load it..drag ke situ..then tekan butang play..
 
12. Dah play...korang pergi kat record>Pastu Klik Broadcast..> Then click dekat Start Recording..and Done...your radio now online!....
 
13. Kalau dia cakap ada error..korang just tengok balik ip dan port korang isi tu betul ke tidak..lepas tu..check jugak sama ada radio korang ON atau tidak....kalau tak ON..camne nak transmitted..hehe
 
So..dah siap...korang boleh la try dengar sama ada radio korang berjaya ke tak..dengan klik dekat url yang diberi dalam  Step 9..
 
Itu aje..simple aje..harap sikit sebanyak..tutorial aku ni..membantu korang lah yang mana ada angan-angan nak jadi DJ tu..So..Selamat Mencuba ye ^_^v..kalau ade yang tak paham ke..ada soalan ke..just drop you comments kat bawah ni.. and Have Fun With Your Online Radio Station..
 
P/S : Korang kena rajin check sama ada radio korang ON ke tidak..sebab..free user..server akan di TURN OFF bila tak ade sebarang connection berlaku..barang free..mesti ade lebih dan kurang kan..


Scha Nazri xde lg panjang pakcik?
Bayati bro... mcmana nak dj dgn mic lau guna winamp?
Anonymous radio ne bole tak diembed pd website?
daniel boleh guna lagi ker?
SilentWriter Long time ago, gua rasa step dia pun mungkin berubah sudah.

Apa korang rasa..cuba tinggal pendapat sikit..paling kurang dua tiga baris pun cukup..jangan tinggal nombor telefon pulak..karang pakwe-pakwe anonymous ambil mengorat gua tak taw.

P.S: Komen yang ada link/url, gua delete direct, sorry, gua tak mahu blog gua dilabel google, blog spam.











Create an Ad

Sponsored

Disclaimer

Any attempt to copy my blog/ post(s)/ idea(s)/ identity(ies) and you shall ask me first. If not, you gonna be a dead meat.
*Note:If you think YOU stalking me, then you're stupid.

copyright © DaLovaC Tales 2010.

Any exchange link. Please fill the form here or here.

Feel free to email me : (Nanti gua rajin gua buat email.)

Extravaganza

Share on Facebook

Features Notes

Wishlist

Can delivery a good story
Publish My Own Novel
Married
My Own homeyyy

Links

Links

My Dearest Friends

My Blogroll

Ads

My Ping in TotalPing.com
More ads