gravatar

IntenseDebate[with CommentLuv], Disqus and normal comment system.[Tips]

         Panjang bebenor aku punye tajuk kali ni..susah jugak nak explain benda ni..kalau orang yang langsung tak ambil kisah..so guna jela sistem komen yang sedia ada dekat blogger ke..wordpress ke..oleh sebab aku guna blogspot..so..penerangan lebih kepada blogspot..yang domain sendiri or wordpress..sory eh..

       Aku taw...asyik sibuk je..haha..yela sangat..sory kepada yang bertanya dulu tu..it's better late then nothing kan?..hehe...cover teruk..ok2...entri ni aku just nak tulis review je..buat korang nilai nak gune mane..nanti da siap gambar-gambar..aku buat satu-satu.korang boleh try la eh...bersambung pasal merepek..pasal comment plugin..itu hak masing-masing untuk memilih untuk menguna pakai any of comment plugin yang ada kat internet sekarang ni..but..each of them..got their own pros and cons..


       Mungkin lah sesetengah tak tahu pros and cons ni..kalau tak nak sebarang masalah..just guna comment system yangg sedia ada...tak banyak karenah nak handle..tak serabut pasal coding ke..tapi itu lah kan..simple je..orang yang simple memang tak kisah sangat pasal ni kot..kalau korang guna yang sedia ada...tak ade function macam..like[mcm fb lak]..reply to the comment [thread comment]..tak ade post guna id facebook..tak ade update terkini [buat orang yg tinggalkan komen]..dan macam-macam lagi korang leh cuba...
http://disqus.com/

        Ini adalah pendapat aku sendiri la ye..pros and cons yang terjadi kat aku sendiri..pengalaman sendiri...tak tahu orang lain..ok..nak bincang pasal disqus dulu..Pros disqus..leh like..reply to comment..moderate comment[komen biasa pun camni]..dan sebagainya..Disquss jugak boleh integrate dengan komen sedia ada dekat blog korang...means..komen korang  yang guna disquss..akan naik kat tepi entri korang [view dalam dashboard>edit entry]..so..takkan timbul komen hilang ke ape..korang jugak leh modify setting disqus..macam nak letak gambar ape klu orang yg tak daftar dengan disqus..disquss jugak ade sediakan widget-widget lain..contoh..recent entry ke..recent comment ke..top commentator ke..

          Cons nye lak..ade macam-macam masalah akan timbul kepada sesiapa yang tak tahu pasal coding..leceh yang teramat..Disqus ni jugak boleh autosent comment yang ntah hape-hape..komen yang penuh dengan coding [terjadi kat aku sendiri]..walaupun korang tak hantar komen tu..memang annoying gila kalau jadi..sebab tu aku tuko..and lastly..kalau korang nak uninstall/buang Disqus. Pagi tadi timbul masalah..walaupun aku tahu sikit-sikit sal coding..Disqus berjaya buat aku pening...sebab tak ada cara nak buang disqus dari blog..walaupun dah aku google mencari jawapan..sampaikan banyak report yang dihantar oleh pengguna disqus bertanya pasal "how to uninstall Disqus"...melainkan korang upload balik template yang korang backup sebelum tambah disqus dalam blog korang..dan ini paling menyusahkan..sampai carca merba blog aku pagi tadi bila nak buat balik..sebab segala widget yang korang backup..takkan duduk dekat tempat sedia ada..so..kena susun semua balik gara-gara nak buang disqus..plus..dengan disqus..komen korang tak boleh appear kat google search. sebab tak ade ciri-ciri commentluv...traffic susah nak dapat ni..
http://intensedebate.com/

         Bagi korang nak guna comment plugin jugak..aku cadangkan guna Instance debate[Singkatkan ID].macam aku guna sekarang ni..walaupun baru je...setelah di review..better guna instance debate dari disqus..tapi..macam biasa..pros and cons..korang kena nilai habis2..Pros untuk ID ni..komen-komen kat blog korang boleh disearch oleh google [sebab ada commentLuv]..ID jugak macam  Disqus jugak..ade like..ade thread comment..dan korang boleh tambah sendiri function by active or not dekat setting nanti..letak poll dan macam-macam lagi..and..yang paling best..simple je nak pasang dekat blog..tak perlu nak godek coding..dan tak perlu semak kepala bila nak unistall dari blog korang..cara pasang macam korang pasang widget2 yang lain...pastu..kalau korang yang komen dengan letak link blog korang..akan naik post terkini blog korang under komen tuh...

        Ek..macam bias je pulak..pros Instance debate dengan Disqus..hehe..pendapat aku aje..Cons nye pulak..setakat review aku ni..dan secara terangan diberi tahu kat sini . Instance debate ni tak ade integrate dengan comment sedia ada dekat blog..means..post lama korang..still guna sistem komen yang diberi oleh blogspot..post baru dan seterusnya je akan guna ID [start bila korang dah letak ID kat blog]...dan..buat mase ni..komen yang guna ID tak boleh diimport ke blogger..mungkin diubah nanti..so..bila korang nak dah tak nak guna ID..komen yang guna ID tak boleh masukkan balik kat blogger..setakat ni..nak export comment kat ID aku tahu boleh..tapi nak masukan balik ke blogger..tak tahu camne..risiko besar..korang boleh kehilangan komen korang la kirenye...

       Okeh..itu aje review dan tips-tips[ade ke?] yang boleh aku sampaikan..so..korang boleh lah lepas ni fikir-fikir mane satu korang nak apply dalam blog korang..and stay tune to this blog untuk step-step nak letak dalam blog..kalau terlambat sikit..sory la eh..aku mungkin busy..nak buat tutorial..its take time..sebab aku jenis buat entri..mula..then mesti siapkan..tak ade lagi entri dalam bentuk draft kat blog aku..hehe..stay tune eh..tata..^_^

edler I follow your blog for quite a long time and should tell that your articles always prove to be of a high value and quality for readers.

Apa korang rasa..cuba tinggal pendapat sikit..paling kurang dua tiga baris pun cukup..jangan tinggal nombor telefon pulak..karang pakwe-pakwe anonymous ambil mengorat gua tak taw.

P.S: Komen yang ada link/url, gua delete direct, sorry, gua tak mahu blog gua dilabel google, blog spam.











Create an Ad

Sponsored

Disclaimer

Any attempt to copy my blog/ post(s)/ idea(s)/ identity(ies) and you shall ask me first. If not, you gonna be a dead meat.
*Note:If you think YOU stalking me, then you're stupid.

copyright © DaLovaC Tales 2010.

Any exchange link. Please fill the form here or here.

Feel free to email me : (Nanti gua rajin gua buat email.)

Extravaganza

Share on Facebook

Features Notes

Wishlist

Can delivery a good story
Publish My Own Novel
Married
My Own homeyyy

Links

Links

My Dearest Friends

My Blogroll

Ads

My Ping in TotalPing.com
More ads