gravatar

Hidup kadang kena mendengar...

        Seperti yang kita selalu buat..sebagai seorang manusia..tambah-tambah yang perempuan..asal dekat dengan kumpulan..atau berada diruang komuniti sembang menyembang..sure akan kuat bersembang..laki pown boleh tahan la sama naik..lumrah kan..kita semua suka bercerita..normal..

          Kalau dapat lihat..bagi setengah orang..bercakap itu one of the way to release pressure..tapi..the problem is..when semua orang nak bercakap..sape nak dengar cik akak dan incik abang?..tak ubah orang yang pot pet pot pet tu macam orang yang kurang waras bercakap dengan tunggul kayu..

         Ciri-ciri komunikasi yang berkesan..must have response..to prove yang apa ingin disampaikan itu berkesan..cik A bercakap..cik B bercakap..pastu sape nak dengar butir-butir percakapan tu..so..itu pentingnye salah sorang perlu mendengar..dan mengikut pengalaman aku..better silent then nothing..means..jangan jadi tin kosong la..bercakap bukan main...isinye tak ade..kadang-kadang dalam bab berkawan..its consider ok la..bukti kita ramah..tapi kalau suka merepek-merepek..ade ke orang nak dekat-___-.


          Dari pengalaman aku jugak..orang yang banyak mendengar ni..kuat kesabarannya..bukan sebab pekak ke or takut ke..biar inputnye banyak dari output entah hape-hape..but sometime..kita kena bagi peluang orang yang banyak mendengar ape yang kita cakap itu bercakap..jangan ego ok?

          Sebenarnye aku nak buat review pasal Rooftop Rant by Hlovate dalam entri ni..jangan marah yang atas-atas ni ye..RR kali ni lebih kurang jugak dengan 5T5B yang mana melibatkan gadis remaja belajar diluar negara..yang ada dalam diri tembok besar cina untuk menghalang orang luar mengenali...cuma yang membezakan..permulaan jalan cerita..

           Batrisya atau Trisy dievaluate sebagai seorang gadis yang pada mulanya terabai..tidak terurus..tak ade matlamat hidup...tak ade arah tuju..walaupun kasar diluar..namun bak kate orang..dalam hati ada taman..lumrah perempuan lembut didalam..Dia diabaikan ibu bapa sendiri yang sibuk bekerja[selalu jadi di ibu kota la]..meeting sana..jalan sesak..ibu bapa ni macam..ntah..g hantar sekolah[kalau sempat]..pastu gi amek...kadang-kadang balik lewat malam..anak-anak bebas sebebasnya bergaul..bersosial sana sini..no wonder attitude sesetengah below the norm..lumrah manusia sibuk mencari rezeki?..

          Dia mengenali Jade diatas bumbung bangunan yang salu menjadi tempat lepak release pressure masing-masing..bermula saat perkenalan..Trisy seolah baru  mengenali istilah kawan..kalau nak tahu baca lah ye..macam aku cakap tadi..manusia yang mendengar ni..kena diberi peluang untuk bercakap kadang-kadang..so..dipendekkan cerita..mereka rapat..menjadi sahabat baik..Jade menjadi pendengar setia buat Trisy yang selalu bercerita dan bertanya soal erti kehidupan orang lain..

        Selalunya...orang yang terbiar ni...tambah lagi tiap-tiap hari dengar parents bergadoh 24jam..perlu kawan untuk mendengar..dan menangis..so..kalau ade kawan-kawan korang macam tu...bagi lah peluang ye..even korang suke bercakap..just give a chance..

         Dipendekkan cerita..seperti yang selalu kita dengar..Allah takkan membebankan seseorang itu dengan apa yang dia tidak mampu..dan setiap kegelapan itu pasti ada cahayanya..so..Trisy..berjaya menemui cahayanya..dari terbiar..menjadi pelajar overC..dari free hair..kepada seorang gadis yang tak pernah lekang dengan baju kurung dan bertudung..dari kasar..menjadi lembut budi pekerti..dan perubahan itu berjaya sedikit sebanyak membetulkan sikap ibu bapanya terhadap keluarga..dan juga adik beradiknya..

         Walaupun novel RR ni tak seperti novel cinta yang selalu kita baca..novel ni banyak perkongsian la..dari segi kekeluargaan..dari segi berkawan..dari segi pendekatan hamba dan Penciptanya..dan banyak lagi..novel ni..aku boleh cakap..lebih kurang dengan pendirian aku..pengalaman aku..walaupun bukan bab family atau terbiar..tapi..aku belajar something jugak la..hidup ni tak selalu smooth macam kita bayangkan..

P/S: Masing-masing ada pengalaman masing-masing..tinggal lagi nak belajar dari apa yang pernah kita lalui...dan..success don't permanent and failure don't fatal.

Apa korang rasa..cuba tinggal pendapat sikit..paling kurang dua tiga baris pun cukup..jangan tinggal nombor telefon pulak..karang pakwe-pakwe anonymous ambil mengorat gua tak taw.

P.S: Komen yang ada link/url, gua delete direct, sorry, gua tak mahu blog gua dilabel google, blog spam.











Create an Ad

Sponsored

Disclaimer

Any attempt to copy my blog/ post(s)/ idea(s)/ identity(ies) and you shall ask me first. If not, you gonna be a dead meat.
*Note:If you think YOU stalking me, then you're stupid.

copyright © DaLovaC Tales 2010.

Any exchange link. Please fill the form here or here.

Feel free to email me : (Nanti gua rajin gua buat email.)

Extravaganza

Share on Facebook

Features Notes

Wishlist

Can delivery a good story
Publish My Own Novel
Married
My Own homeyyy

Links

Links

My Dearest Friends

My Blogroll

Ads

My Ping in TotalPing.com
More ads