gravatar

Kita hidup nak puaskan hati orang saja ke...


         Give and take..itu yang selalu kita dengar each time involve perhubungan dua hala tak kisah la as bf/gf, jiran tertangga, kalangan kawan sekerja, kawan-kawan dan sebagainya. Masing-masing perlunya give and take between dua pihak untuk memastikan berkekalannya hubungan itu.

         Orang selalu cakap..apa salahnya berkorban sedikit demi orang sekeliling..sama-sama merasa kebahagiaan, sama-sama merasa kesusahan..bukan main campak aje..kau susah...aku tak nak campur..aku susah..kau kena campur..hape ke bende relationship gitu...


         Memang ikut lumrah perhubungan manusia..orang akan cakap elok-elok aje..mane main sembur tak tentu hala..ade ke main marah suke hati cap kapal laut afrika depan public tambah lagi yang tak kenal..orang tu sure ada masalah mental yang kronik KOWT...
Symbiosis tu kena ada..give and take..tak kurang sedikit pun kalau buat camtu..

        Sebelum aku berlari empat kali seratus jauh dari tajuk..aku nak ambil sample mudah...orang mintak tolong kita..walaupun berat..tapi terima..but then..that person langsung tak berusaha..langsung mengharap kita aje tolong..dahtu..letak expectation yang tinggi untuk kita selesaikan masalah dia..masalah tu masalah sape sebenarnye..dah tu...kalau tak memenuhi kehendak "pertolongan" yang dia nak..bukan nak ucap terima kasih..komen..komen..kutuk..ni tak betul..ini salah..kalau camtu..tak yah minta tolong la..-____-

        Itu baru satu kes..dan aku pasti korang pernah punye kena gitu..nak bercakap pasal pengharapan yang tinggi yang diletak kat kita..mungkin la kowt aku boleh bagi contoh berkesan..korang terima tawaran belajar kat overC..dan dipendekkan cite..korang tak lepas ketetapan yang dikenakan..so.korang akan sure akan dipandang slack habis la dengan suku sakat yang jenis suka pandang rendah orang ni..

       Kalau itu yang terjadi la..sure korang akan terasa..panas bahang atmosphere yang rase nak kasi penampar bertubi-tubi je..so..sure akan terlintas punye..Kita hidup ni nak puaskan hati orang je ke..sedangkan diri sendiri merana untuk kesenangan orang lain tu..Perlu ke? Perlu ke wahai dunia?

       Tajuk entri ni jugak ade bau-bau bacang dengan pengorbanan..Aku tahu..sure ade yang pernah terseksa meksa sebab nak tengok orang-orang yang bagi kita letak status penting in our life..kalau boleh..tak nak langsung si dia tak kira kawan ke sape ke terasa hati dengan tindakan kita..betul?

        Tapi aku nak tanya balik..if aku sanggup buat semua tu untuk orang-orang yang aku terang tadi..walaupun tak bersebab..walaupun kita langsung tak diberitahu apa sebab musabab kita kena buat untuk dia....ada ke diorang nak buat yang sama..ade ke?...dah tu..when we need their help lak..siap terjah balik dengan macam-macam soalan..antaranya.."Apasal aku kene buat?".."Kalau tak bersebab, buat ape nak buat"..so..OK..FINE. so that was soooo called membantu..

       Tak ape..itu kehidupan..so..bagi aku la..aku tak akan ambil berat sangat jenis-jenis mereka-mereka tersebut..nak bantu...bantu..tak nak bantu sudah..tapi ingat..once you in the same condition as I'm time tu..I will pay what you did la...fair and square..so..jangan tanya or jangan keluar cakap..."macam ni lah kawan"..heh..then what you did tu so called kawan sangat la..

       Ape yang aku rase..kalau kita nak orang tolong kita...kita kena tolong orang jugak..ringan-ringankan beban orang..sebab nanti..balik hari..mungkin orang tu yang akan ringankan beban kita pulak..mane tahu kan? Kita hidup saling memerlukan..kalau nak bersikap kau susah..itu susah kau..tapi bila aku susah..kau kena susah jugak..kau better duduk sorang-sorang..


P.S: Kalau binatang lagi tahu erti symbiosis..kita manusia yang diberi akal untuk berfikir takkan tak boleh ambil teladan sikap symbiosis ni..sebab penting diri tu takkan bawak kemana pun..believe it..

Apa korang rasa..cuba tinggal pendapat sikit..paling kurang dua tiga baris pun cukup..jangan tinggal nombor telefon pulak..karang pakwe-pakwe anonymous ambil mengorat gua tak taw.

P.S: Komen yang ada link/url, gua delete direct, sorry, gua tak mahu blog gua dilabel google, blog spam.











Create an Ad

Sponsored

Disclaimer

Any attempt to copy my blog/ post(s)/ idea(s)/ identity(ies) and you shall ask me first. If not, you gonna be a dead meat.
*Note:If you think YOU stalking me, then you're stupid.

copyright © DaLovaC Tales 2010.

Any exchange link. Please fill the form here or here.

Feel free to email me : (Nanti gua rajin gua buat email.)

Extravaganza

Share on Facebook

Features Notes

Wishlist

Can delivery a good story
Publish My Own Novel
Married
My Own homeyyy

Links

Links

My Dearest Friends

My Blogroll

Ads

My Ping in TotalPing.com
More ads