gravatar

Evolusi dan realiti disebaliknya..

         Tetiba lak aku merajinkan diri membaca pasal sejarah dan sains neyh..konsep yang dari awal aku tahu salah..tapi saje gatal nak baca jugak..sebab utama yang aku nak sangat tahu pasal konsep yang diketengahkan saintis barat yang terkenal dengan konsep yang tak boleh masuk akal ni adalah kenapa dan mengapa sampai begitu sekali pemahaman dia..Segala isi yang aku ingin sampaikan ni hasil bacaan aku dan pemahaman aku sendiri..

          Sebelum tuh, jom kenal dlu sape si pengasas konsep evolusi ni..Charles Robert Darwin FRS (12 February 1809 – 19 April 1882) was an English naturalist who showed that all species of life have descended over time from common ancestors, and proposed the scientific theory that this branching pattern of evolution resulted from a process that he called natural selection. Baca sini.

           Si Charles Darwin ni cuba menyampaikan kepada dunia sains bahawasanya semua makhluk didunia
ni..berevolusi dari pewaris dari waris terdahulu dari semasa ke semasa dan itu disebabkan oleh pemilihan semula jadi..kenapa jadi camtu?..sebab dia hanya membuat pemerhatian dari segi luaran..contohnya..burung yang terwujud kini katanya berasal dari binatang yang diorang pggil dinosaur..seperti archaeopteryx (sini) dan Maniraptora (sini) yang dikatakan berevolusi menjadi burung yang kita lihat hari ni..


         Tolong jangan percaya..haha..macam aku ni saintis jek nak cakap camtu..itu hak masing-masing nak cakap sal evolusi ni..ok..sebab ape diorang tambahan si charles darwin cakap camtu..sebabnya..diowg tak boleh terima konsep extinction iaitu kepupusan dalam melayunya..idea-idea sains ni aku terfikir lepas aku baca novel yang bertajuk jurassic park..mungkin itu sebagai novel..tapi penuh dengan istilah sains yang korang kena fikir balik..

         Extinction..sebab ape dowg wujudkan konsep evolusi neyh?sebabnya..teori-teori yang diowg wujudkan mengapa dan bagaimana dinosaur ni boleh pupus berakhir dengan jalan buntu..contoh..katanya terjatuh meteoroid dan berlaku disaster yang amat dahsyat [cuma Allah je tahu betul ke tak]..dan mengakibatkan semuanya pupus..tapi..persoalan lain timbul..kenape tak tumbuh-tumbuhan jugak pupus..dan kenapa kita still ade hari ni?ha..so..nampak tak bercanggah disini..

         Mengambil kesempatan itulah...charles darwin ni mengwujudkan teori yang pelik neyh..yang paling kontroversi sekali..manusia dikatanya dari keturunan beruk..haiz..darwin..ko sorang je beruk..aku tak..sebab ape sampai camtu..sekali lagi disebabkan hasil pemerhatianya terhadap alam sekitar dan disalah tafsir..proses kelahiran manusia pown disamakan dengan beruk..habis tak de akal agaknye..pendapat yang dikeluarkan tu diambil kira oleh saintis yang lain katanya kerana idea charles darwin tersebut paling logik untuk menjawab segala persoalan yang timbul ketika isu kepupusan rancak dibincangkan diera pembangunan kajian terhadap kehidupan prasejarah iaitu kemana hilangnya species-species yang hidup sekitar masa lampau..

          Nampak tak sequence yang ditonjolkan disini?..Persoalan timbul dan penuh keraguan, guna idea logik, solve the problem regarding those issues yang melibatkan kemana hilang haiwan-haiwan ini..terhasillah teori evolusi..natural selection yang highlight diatas itu katanya mampu menjelaskan mengapa hanya sesetengah sahaja melalui proses evolusi ini..sesetengah itu ialah ciri-ciri yang terdapat dan dikatakan diwarisi dari dulu hingga sekarang..contoh seperti yang aku terangkan sebelum ni..burung..ciri yang terdapat diburung yang dowg buat connection with dinosaur tu ialah..bulu pelepah...dinosaur ade pelepah..burung ade pelepah..automatik itu tunjuk evolusi..contoh lain yang korang boleh cari..buaya..so..senang bukan untuk buat orang percaya? lepas ni..korang nmpk ciri yang korang rasa sama dengan korang..korang cakap..dia tu evolve dari aku..haha..just joking..

        So..itu hak masing-masing dalam membuat pemerhatian..tapi ingat..korang yang beragama Islam dan berakal..so gune akal yang Allah kurniakan tuh..teori-teori manusia berasal dari beruk ni..amat bercanggah dengan Islam..dan amat salah sekali!..takkan Nabi Adam manusia pertama ciptaan Allah dan ditunduk hormat dari para malaikat pewaris dari beruk?..korang fikir la sendiri..dah terang lagi bersuluh dan ternyata dalam Al-Quran yang manusia ni ciptaan terbaik yang Allah cipta..

Allah meneruskan firmanNya terhadap para Malaikat itu: "Manusia itu, iaitu Adam, akan Aku ciptakan dari tanah. Apabila sudah terbentuk dan selesai, akan Aku hembuskan kepadanya rohKu, agar dia menjadi hidup, dapat bergerak, berperasaan, berpengertian dan berkesedaran. Bila Adam sudah menjadi hidup dengan pengertian dan kesedaran, hendaknya kamu sekalian sujud memberi hormat kepadanya."

P/S: Maafkan aku kalau ade terase atau tersinggung atau ape-ape sekalipun..yang baik itu dari Allah dan segala kekurangan itu dari aku yang tak seberape neyh..Kalau ada salah silap...jangan malu-malu tegur..Sekian..
::Ikhlas dari HyperPlasma/CircuitBreaker::

Update: Untuk lebih lanjut.sila baca di sini.

NurikaJianie kena fikir dalam-dalam-dalam jauh-jauh terbuka dalam hal ini kan HP .
apa pun , nice entry ! keep up ur good work =D

p.s : rajen buat research ni . cool !

psttt... belog ini ada di section OH! Jejaka di Pelangi ! ^^
CircuitBreaker yep..kena pndai relate jugak..Islam+science+general info+surrounding..just perkongsian ape yg HP dapat conclude dari ape yg pna bace..

p.s:thanx ye..^_^
e p i x hamba datang dari gengblogger :)
CircuitBreaker timo kaseh...nnti hamba msukkn dlm list ye

Apa korang rasa..cuba tinggal pendapat sikit..paling kurang dua tiga baris pun cukup..jangan tinggal nombor telefon pulak..karang pakwe-pakwe anonymous ambil mengorat gua tak taw.

P.S: Komen yang ada link/url, gua delete direct, sorry, gua tak mahu blog gua dilabel google, blog spam.











Create an Ad

Sponsored

Disclaimer

Any attempt to copy my blog/ post(s)/ idea(s)/ identity(ies) and you shall ask me first. If not, you gonna be a dead meat.
*Note:If you think YOU stalking me, then you're stupid.

copyright © DaLovaC Tales 2010.

Any exchange link. Please fill the form here or here.

Feel free to email me : (Nanti gua rajin gua buat email.)

Extravaganza

Share on Facebook

Features Notes

Wishlist

Can delivery a good story
Publish My Own Novel
Married
My Own homeyyy

Links

Links

My Dearest Friends

My Blogroll

Ads

My Ping in TotalPing.com
More ads