gravatar

Kisah Dongeng Pak Turut dan Mak Turut

[Mode: Taio Cruz - Taio Cruz - Break Your Heart]

         Salam semua..sihat belaka ke? ada sakit-sakit?..jangan malu-malu..pergi jumpa doktor..jangan kasi melarat..macam sikap kita sudah..boleh?..Hari tu gua nak sentuh pasal isu melayu.. .walaupun diri sendiri tak berapa hebat.. tapi atas dasar sesama melayu lah gua nak menegur sikap sesentengah orang kita.so..mari masing-masing mengkaji balik apa yang betul apa yang tidak..harap maaf kalau ada yang tersinggung..salah silap harap diampun..



         Firstly, gua nak sentuh pasal sikap kita yang suka sangat jadi pak turut..pak turut macam mana yang gua maksudkan..pak turut segala macam segi lah..bermula dari cara hidup..kepercayaan..segmen..dan sebagainya..sebab apa gua cakap pak turut..contoh, orang lain ada facebook..kita pun nak ada facebook..dah dapat facebook..letak segala macam status yang kadang-kadang gua nak menyampah nak membacanya..sori terkasar sikit."Kitew adew bely bajuw.."..suck ok..macam jakun jugak la kot..contoh lain.." weyh..aku jeles dgn si A rapat dengan si B"..mengumpat ni salu keje sape?ehem..itu belum pesen heboh satu dunia facebook yang dia desperate nak awek..

        Itu belum campur budak-budak/lelaki sangap/perempuan kurang kasih sayang, yang belum cukup matang bagi gua..semua dia nak add..main aci add aje..asal gambar tersembul sana sini aje..nak add...itu belum pesen main approve dan approve sampai beriban friends...pastu keluar la dekat wall dengan ayat-ayat kurang sedikit kematangan.. " hai awak..boleh berkenalan?"..tergelak jugak gua menengoknye...itulah kan..kecil-kecil dah ajar jadi pak turut..abang ada facebook..mak ayah ada facebook..adik yang umur 6tahun pun terkinja-kinja nak tiru..alahai...

       Pak turut lain yang jelas terlihat zaman sekarang ni..pak turut yang jenis bawak hukum yang belum tentu sahihnya terjatuh hukum..jumpa ustaz A..dia cakap halal bercouple selagi tidak berdua-duaan..terus jaja hukum yang dia baca tu ke hulu ke hilir hukum tu..tak selidik langsung..siap copy paste dalam note tag kawan-kawan konon dia paling beriman...pastu bila jumpa ustaz B, ustaz B bagi fatwa couple tu haram pulak..last-last garu kepala sampai botak..yedak?...

        Lepas tu..mula lah..campur sesuka hati hukum..rojakkan halal dan haram..tak kurang yang keluar hukum sendiri..potong hadith ni sikit, potong surah ni sikit...siap heboh-heboh dekat wall facebook konon dia pandai letak hukum..kawan-kawan melayu yang lain..ape lagi..pak turut jugak..copy paste benda tu..bila ada orang bertanya..mana tahu?..tu si polan bin si polan yang cakap..copy paste copy paste berjuta-juta...sah-sah pak turut...2x5..5x2..

       Satu lagi yang buat berpinar mata gua...anak gadis melayu..rosak dan terus rosak..memang akan ada yang cakap.."Chill la bro, gua masih ada dara what."..tapi akhlaknya entah ke mana..itu usah nak cakap pasal adab budi bahasa lenggok badan lagi..lebih kurang mat ganja punya ayat yang tak ada dalam kamus dewan..bila ditanya kenapa perempuan hisap rokok, tayang gambar tunjuk fuck..keluar lah statement mak turut pulak.."nak ikut kawan".."nak try best ke tidak".."ini kan trend zaman sekarang".."kami taknak dicop kampung"..nah..common tersangat common alasan yang diberi..itu belum bab fesyen mesyen..kalau boleh nak orang cakap.." eh-eh..itu britney spears ke madonna..tersembul sana sini gua tengok pakaian dia..."..mak bapak dekat rumah tepuk dahi..anak sapa..anak aku..

       Bukan nak buka aib orang ke ape ke..tapi gua sayang bangsa gua..gua tak mahu bangsa gua sekadar tinggal sejarah bangsa yang penuh dengan adab...dan gua tak nak nilai budi pekerti yang dibawa dari zaman Hang Tuah habis lenyap ditelan zaman..takkan kita nak macam ini pulak, bila sebut melayu aje.." Oh..dulu wa respect sama itu olang, sikalang sama naik dengan jin wooo"...mari tepuk dahi lagi...haru..

       Nanti adalah jangan hairan ada yang cakap.." Sejarah itu sejarah la babe, kita zaman moden serba maju ni, itu semua patut letak dalam muzium aje.."..Kalau semua orang amal macam ni..betul lah cakap D.M " Melayu mudah lupa.."tepuk dahi lagi...kita semua nak jadi pak turut..orang masuk MLM..kita nak masuk MLM jugak..sebab apa.." Jeleslah gua tengok dia dapat duit.."..giler duit jugak ye masyarakat sekarang..oh lupa...zaman moden kenalah berduit..baru boleh beli segala macam benda untuk dicelupkan..mak bapak suka tengok anak-anak berhias sana sini, masuk realiti show sinun sinin, lepas tu claim " Anak aku cantik..macam Hillary Duff...sukenye suke..." tapi tak sedar dosa tak tahu didik anak tu dapat free-free...lagi sedih ada yang menangis semata-mata anak terkeluar dari realiti show..

       Semua bab nak jadi pak dan mak turut..tak pernah ke terfikir...nak hasilkan sesuatu yang baru?..yang bagi orang barat pulak guna barang kita....yang tahu.."rokok malboro satu kotak uncle,masuk buku lima-lima."..guna aje semua benda yang orang luar bawak masuk..tak tahu nak duduk sekejap fikir..cuba gua yang buat rokok ni...jual kat diorang..gua pulak yang buat untung...itukan bagus sikit..bawak-bawak la berfikir satu langkah kehadapan dari orang lain..bukan engkau langkah kanan..aku langkah kanan..kena orang buat dulu baru nak ikut..tepuk dahi lagi..

       Itu aje yang boleh gua boleh sentuh untuk kali ni..itu pun gua dapat rasa..masing-masing dah panas punggung...nak buat macam mana, kena tegur, tak tegur bukan nak sedar...susah sangat nak terima teguran...akhir kata, kalau ada salah silap tu..gua mohon maaf la ye..gua tegur sebab gua sayang melayu itu sendiri...kalau korang rasa apa yang gua cakap ni tak membawa apa-apa makna buat korang dan nak terus dengan sikap korang tu..silakan..sebab gua tak rugi sesen pun..tapi jangan cakap gua tak concern ye dak?



















P.S: Lu nampak tak apa gua nampak dalam situasi sekarang?
P.S: Jangan marah-marah nah, cepat tua gua tak tanggung.

suzey ehem ehem
sy ad fb so sy bley like entry awk
hahaa ;p
me pak turut menurut semua benda yg dijadikan budaya. dah sume or buat, dia pon nak buat.
mereka mengagungkan budaya smpai lupa agama.huhu

ak pon ada fb.hik3. buat pon lepas ada kwn buat. pak turut gak an -.- hahaha
Da LovaC suzey:hehe..jangan salah gune fb ye..

syashafie:jgn salah guna xpe..yg jadi amat tak best tu..kena tag note,event,gambar ntah hape-hape..tu yg seksa tu
Scha Nazri jangan jadi pak turut kahh? lalalalala~
Anonymous lu mmg bepikiran kritis la...

nicee....^^

Apa korang rasa..cuba tinggal pendapat sikit..paling kurang dua tiga baris pun cukup..jangan tinggal nombor telefon pulak..karang pakwe-pakwe anonymous ambil mengorat gua tak taw.

P.S: Komen yang ada link/url, gua delete direct, sorry, gua tak mahu blog gua dilabel google, blog spam.











Create an Ad

Sponsored

Disclaimer

Any attempt to copy my blog/ post(s)/ idea(s)/ identity(ies) and you shall ask me first. If not, you gonna be a dead meat.
*Note:If you think YOU stalking me, then you're stupid.

copyright © DaLovaC Tales 2010.

Any exchange link. Please fill the form here or here.

Feel free to email me : (Nanti gua rajin gua buat email.)

Extravaganza

Share on Facebook

Features Notes

Wishlist

Can delivery a good story
Publish My Own Novel
Married
My Own homeyyy

Links

Links

My Dearest Friends

My Blogroll

Ads

My Ping in TotalPing.com
More ads